Should I stay or should I go

Het kan zomaar zo zijn dat je op een dag wordt gebeld door een searcher voor een mooie, nieuwe vaste baan. Een opportunity die in het kort wordt geschetst als een logische vervolgstap in je carrière.

Je voelt je vereerd dat de searcher aan jou heeft gedacht. En eerlijk gezegd heb je de laatste tijd met meer dan oppervlakkige aandacht de profielen van verschillende bedrijven bekeken. Je nieuwsgierigheid is gewekt. Om welke organisatie gaat het? Wat speelt er binnen deze organisatie, nu en in de toekomst? Wat behelst de openstaande rol? Zou ik binnen de organisatie passen?

Je besluit het oriënterende gesprek met de searcher aan te gaan. Binnen 1 week volgt een persoonlijk en vrijblijvend gesprek. Jullie wisselen informatie uit over de aard van de rol en de context van de vacature. Je interesse en enthousiasme zijn nog verder aangewakkerd. Je beseft dat jij met jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid een geschikte kandidaat bent.

Plus en min lijstje
Samen met de searcher stel je een plus-en-min-lijstje op. Je geeft nogal iets op. Een vaste baan, maar ook een organisatie en een team waarin je je draai hebt gevonden… En dat voor een sprong in het diepe. Waarom wil je dat?

Toch lukt het je niet om op basis van dit rationele lijstje tot een compleet inzicht te komen. Er lijkt meer mee te spelen, maar dat komt niet helemaal boven tafel in de gesprekken met de mensen om je heen.

Persoonlijke toetsing
Je wilt een overwogen, robuuste keuze maken voordat je in gesprek gaat met het betreffende bedrijf. Je zelfonderzoek heeft verdieping nodig.

  • Waar gaat deze keuze precies over?
  • Welke betekenisgeving zoek ik in mijn nieuwe rol?
  • Welk verlangen geef ik ruimte als ik nu hiervoor kies?
  • Wat wil ik achterlaten?
  • Welke opties heb ik?
  • Durf ik de stap te nemen?

Het is belangrijk om een onafhankelijke coach in te schakelen om deze vragen met je door te nemen. Je gaat daarmee het échte gesprek aan met jezelf. Over je motieven, je drijfveren, je ‘perfecte plaatje’. En je leert dat onder woorden te (durven) brengen. Je bent daarna in staat om jezelf relevante vragen te stellen, je emoties te (h)erkennen en je intuïtie in te schakelen. En jezelf een robuust antwoord te geven op de vraag: Should I stay or should I go?

De relevante vragen en het échte gesprek
Deze vraag komt vaak al snel: mag de searcher je introduceren als een van de twee of drie kandidaten voor deze vaste functie aan de potentiële nieuwe werkgever? Als het antwoord ‘Ja’ is, dan ben je na je zelfonderzoek direct volledig in staat om de ‘echte gesprekken’ aan te gaan. Je hebt je kansen vergroot voor een goede positionering van jouw ambitie.

Conclusie
Een goede keuze komt voort uit een vrije exploratie van je mogelijkheden. Ook als een opportunity ineens op je pad komt. Als een searcher je belt, neem dan de tijd om jezelf de juiste vragen te stellen. Niet alleen ter ondersteuning van een robuuste keuze maar ook voor een goede positionering in je mogelijke toekomstige rol.

Auteurs:

Maaike Strack van Schijndel – MSvS Coaching & Advies  – www.msvs.nl

Als ervaren executive coach biedt Maaike Strack van Schijndel individuele begeleiding, voor zowel persoonlijke- als werkgerelateerde vragen.

Samen exploreren we je vraagstelling en wensen. Je herijkt je overtuigingen en kijkt de urgentie in de ogen. Ik zal je uitdagen om te onderzoeken hoe het anders kan. Ik steun je in het maken van stevige keuzes en het lef hebben om het ook echt te gaan dóen.

Wil je een keer sparren? Een sparringtraject kan éénmalig of periodiek zijn. Graag vertel ik je meer over de mogelijkheden in een persoonlijk gesprek.

 

Marion Welling – Welling Search – www.wellingsearch.nl

Welling Search biedt kandidaten voor hun gesprek met de potentieel toekomstige werkgever een persoonlijke toetsingssessie aan. In dit vertrouwelijke gesprek met een ervaren executive coach toetsen de kandidaat en de coach de keuze voor het aangaan van deze nieuwe uitdaging.

Welling Search is specialist in Executive & Interim Search van ervaren professionals op het gebied van communicatie, marketing en media. Vakmensen met minimaal 7 jaar werkervaring en aantoonbaar succes. Voor vaste banen en interim-opdrachten op management of uitvoerend niveau.